بیستمین جشنواره فجر و تاسیس انجمن منتقدان و نویسنگان خانه تئاتر
نوشته شده توسط : gogos

بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری مجید شریف خدایی در شش بخش اصلی 'مسابقه'، 'تئاتر خیابانی'، 'خارج از مسابقه'، 'بین‌الملل'، 'مرور' و 'تئاتر دانشگاهی'؛ و شش بخش جنبی 'تعزیه علوی'، 'آیین های موسیقایی'، 'نشست نقد و بررسی آثار توسط اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر'، 'كارگاه آموزشی'، نمایشگاه 'ماسك های تئاتر' و نمایشگاه 'عكس‌ نمایش های سنتی و آیینی' برگزار شد.

مطابق دوره قبل، سالن های مجموعه تئاتر شهر و تالارهای 'مولوی'، 'وحدت' و 'هنر' میزبان آثار صحنه ای این رویداد بودند و نمایش های بخش خیابانی نیز در پارك های '17 شهریور'، 'اوستا'، 'بهمن'، 'خواجو'، 'خیام'، 'دانشجو'، 'رازی'، 'راه‌آهن'، 'ساعی'، '‌شهر'، 'قیطریه'، 'لاله'، 'ملت'، و دانشگاه های 'ایران'، 'تهران'، 'كوی دانشگاه تهران'، 'علامه طباطبایی' در دانشكده های ادبیات، اقتصاد و روانشناسی و شهرك 'شهید محلاتی' برای مخلطبان به اجرای عمومی رفتند.

توجه به مباحث علمی و آكادمیك هنر نمایش به ویژه در حوزه نقد و بررسی اصولی آثار نمایشی با هدف توسعه و گسترش نگاه علمی در تولید آثار نمایشی و آشنایی مخاطبان، هنرمندان و اهالی رسانه با نقد علمی تئاتر، همانند چند دوره اخیر این رویداد از محورهای اصلی جشنواره بیستم بود. درهمین راستا از میان آثار حاضر در این رخداد 17 نمایش توسط اعضای كانون 'ملی منتقدان تئاتر' و 24 نمایش توسط انجمن تازه تاسی 'منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر'، با حضور مخاطبان نمایش، عوامل اجرایی و نماینگاه رسانه ها به نقد كشیده شد.

بعد از مدت ها غیبت نمایش های آیینی و سنتی در جشنواره تئاتر فجر، در دوره بیستم این رویداد بار دیگر توجه به بنیان های نمایش آیینی و سنتی مورد توجه دست اندركاران این جشنواره قرار گرفت و طی آن دو كارگاه 'نور' و 'دكور' نمایش های آیینی و سنتی در بطن جشنواره برگزار شد. گرداننده كارگاه 'نور' استاد 'رشدی علی ‌یی' بود و سرپرستی كارگاه 'دكور' بر عهده استاد 'گرالف ادزارد هابن' قرار داده شد. همچنین در خلال برگزاری این رویداد و با هدف احیای آیین‌های موسیقایی و نمایشی كهن كشورمان، برخی از آیین های سنتی و مذهبی مانند 'بیل ‌گردانی' از استان مركزی، 'چوب بازی بویر احمدی' از استان كهكیلویه و بویراحمد، 'خرس صیادی' از استان چهارمحال و بختیاری، 'رقص شمشیر' از استان سیستان و بلوچستان، 'عروس برون' از استان همدان و 'هلپركه' از استان كردستان در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر برای عموم مخاطبان به نمایش درآمدند.

همچنین سالن انتظار تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایشگاه 'ماسك های تئاتر'، ساخته شده توسط علی ‌اصغر خطیب ‌زاده بود و همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج نیز به ترتیب از دو نمایشگاه عكس های اختر تاجیك درباره 'تئاتر كودك و نوجوان' و 'نمایش های آیینی و سنتی' پذیرایی كردند.

در این دوره از جشنواره تئاتر فجر برای نخستین بار دو نمایشنامه برگزیده دوره قبل این رویداد به نام های 'افسون معبد سوخته' به قلم نغمه ثمینی و 'آخرین مروارید'، نوشته حمیدرضا آذرنگ در كنار كتاب عكس های 'كن رینولدز' از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط انتشارات نمایش به چاپ رسید و در اختیار عموم علاقه مندان قرار گرفت.

نمایش های 'آرش' به كارگردانی سهیل پارسا از كانادا، ' آكادمی خنده' به كارگردانی 'رومن كوزاك' از روسیه، 'آناتول فلد و كاناردبلو' به كارگردانی 'میشل بروب' از كانادا، 'خانه برنارد آلبا' به كارگردانی 'روبرتو چولی' و محصول مشترك ایران و آلمان، 'ریچارد دوم' به كارگردانی 'كلاوس پیمان' از آلمان، 'زندگی زیباست' به كارگردانی 'احمد عطار' از مصر، 'شام شب طولانی' به كارگردانی 'سامر عمران' از سوریه، 'شهید' به كارگردانی 'آنتونیس دیامانیس' از یونان، 'لهستانی ‌‌ها' به كارگردانی 'ماركو مارتینلی' از ایتالیا، 'ما خیلی خوشبختیم' به كارگردانی 'نجیب ‌الله' از افغانستان و 'یك اتاقك سفید' به كارگردانی 'ماكسیم ایسائف'، 'پاول سمچنكو' و 'یاناتو مینا' از روسیه، 11 نمایشی بودند كه در بخش بین الملل این رویداد به صحنه رفتند.

اتفاق دیگری كه برای نخستین بار از زمان شكل گیری جشنواره تئاتر فجر به وقع پیوست حضور چهار نمایش خارجی در بخش نمایش های 'دانشگاهی' این دوره از جشنواره بود كه حال و هوای این بخش را نیز عطر و بویی بین المللی بخشیده بود. نمایش های خارجی حاضر در این بخش عبارت بودند از: 'افسانه هی' به كارگردانی 'وانگ فان ‌زی' از چین، 'سه خواهر' به كارگردانی 'جنت سلیم ‌آوا' از آذربایجان، 'شهر آفتابی' به كارگردانی 'ماریا كواچ' از كرواسی و 'یك روز دراز' به كارگردانی 'گوران علی ‌احمدی' از عراق، كه برای عموم علاقه مندان به اجرای عمومی رفتند.

بخش 'مرور' این دوره از جشنوار ه میزبان 9 نمایش بود، 42 اثر نمایشی در بخش 'تئاتر خیابانی' به اجرا درآمدند و در بخش 'تئاتر دانشگاهی' نیز 38 اثر از هنرمندان جوانی چون رضا گوران، روزبه حسینی، حمید پور آذری، محمد عاقبتی و امیر امجد حضور داشت.

تعزیه های 'جوانمرد قصاب' به سرپرستی حسن مجللی نسب، 'حضرت علی(ع) در جابلسا' به سرپرستی علاء ‌الدین قاسمی، 'حضرت علی‌(ع) در نخلستان' به سرپرستی رضا حیدر پور، 'حضرت علی‌(ع) و عمربن عبدود' به سرپرستی عباس حبیبی، 'حضرت علی‌(ع) و قیصر روم' به سرپرستی زنده یاد هاشم فیاض و 'خاتم بخشی حضرت علی‌(ع)' به سرپرستی رضا حیدری شش اثر حاضر در بخش 'تعزیه ‌های علوی' جشنواره بودند كه در حسینیه طرشت به صحنه رفتند.

بخش 'مسابقه صحنه' بیستمین جشنواره تئاتر فجر میزبان 37 گروه نمایشی بود كه از میان این آثار نمایش های 'شهادت خوانی قدمشاد مطرب در طهران' به كارگردانی محمد رحمانیان، 'نفر تی ‌تی' به كارگردانی جلال تهرانی، 'والس مرده شوران' به كارگردانی كوروش نریمانی، 'پاییز' به كارگردانی نادر برهانی مرند، 'پچ ‌پچه ‌‌های پشت خط نبرد' به كارگردانی علیرضا نادری ‌نجف ‌آبادی، 'رازها و دروغ‌ ها' به كارگردانی كیومرث مرادی، 'رقص روی‌ لیوان ها' به كارگردانی امیررضا كوهستانی، 'محاله فكر كنین این جوری‌ ام ممكنه بشه ...' به كارگردانی سیما تیرانداز، 'میرم روزنامه بخرم' به كارگردانی رحیم نوروزی، 'اژدهاك' به كارگردانی ندا هنگامی، 'سبز سهراب سرخ' به كارگردانی مجید واحدی ‌زاده و 'همان همیشگی' به كارگردانی ریما رامین ‌فر، توانستند بیشترین مخاطبان را به سالن های نمایشی بكشانند.

اما نمایش های 'سوگ مضحكه آقا بزرگ ها' به كارگردانی زنده یاد رضا كرم‌ رضایی، 'عشق روی خرپشته' به كارگردانی زنده یاد رضا ژیان، 'كلفت ها' به كارگردانی علی‌ رفیعی، 'آنتیگونه' و 'هملت' به كارگردانی مجید جعفری، 'آه، مریم مقدس' به كارگردانی نصرالله قادری، 'بازرس' به كارگردانی علیرضا كوشك جلالی، 'بسه دیگه خفه شو' به كارگردانی آتیلا پسیانی، 'دشمنان جامعه سالم' به كارگردانی منیژه محامدی، 'دیوان تئاترال' به كارگردانی محمود استاد محمد، 'رام كردن زن سركش' به كارگردانی داوود فتحعلی ‌بیگی، 'روز رستاخیز' به كارگردانی فرهاد مهندس ‌پور، 'سحوری' به كارگردانی قطب‌ الدین صادقی، 'سیمرغ' به كارگردانی هادی مرزبان، 'عشیق' به كارگردانی رضا صابری، 'كسی به سرهنگ نامه نمی‌ نویسد' به كارگردانی داوود دانشور، 'كمپیرك جادو' به كارگردانی تاجبخش فنائیان، 'مادر همه آن اسفندیاران' به كارگردانی مریم معترف، 'مده ‌آ' به كارگردانی سهراب سلیمی، 'شیخ صنعان' به كارگردانی مهدی شمسائی و 'تشبایی' به كارگردانی حمید صفایی؛ 22 نمایشی بودند كه در بخش 'خارج از مسابقه' جشنواره تئاتر بیستم فجر و با كارگردانی هنرمندان صاحب نام كشور تولید و به صحنه رفتند.

همچنین به دلیل دو دهه فعالیت مستمر جشنواره تئاتر فجر و در گام بیستم این رویداد، از 9 هنرمند فعال در عرصه تئاتر ملی ایران به پاس یك عمر فعالیت هنری شان تقدیر و تجلیل به عمل آمد و طی مراسمی با شكوه از زنده یادان جمشید لایق، رضا كرم‌رضایی و هنرمندانی چون علی نصیریان،عباس جوانمرد، سعید ‌پورصمیمی، عنایت ‌‌الله شهیدی، خسرو خورشیدی، فرهاد آئیش و محمد چرمشیر تجلیل شد.

** برگزیدگان بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

هیات داوران در بخش نمایشنامه ‌نویسی ضمن تقدیر از داریوش رعیت برای نگارش نمایشنامه 'حاشیه ‌ای بر خسرو و شیرین'، جایزه اول خود را به محمدباقر بنائی مقدم برای نگارش نمایشنامه 'سبز سهراب سرخ'، اهدا كرد و نادر برهانی مرند برای نمایشنامه 'پاییز' و زهرا نجف ‌پور برای نمایشنامه 'یك كاسه نذر' به ترتیب به عنوان نفرات دوم و سوم معرفی شدند.

در بخش كارگردانی از امیر ناصری نیا برای كارگردانی نمایش 'دریایی از شب' تقدیر شد و ندا هنگامی برای كارگردنی نمایش 'اژدهاك' جایزه نفر اول را از آن خود كرد. مجید واحدی ‌زاده برای كارگردانی نمایش 'سبز سهراب سرخ'، به عنوان نفر دوم معرفی شد و جایزه سوم این بخش به نادر برهانی مرند برای كارگردانی نمایش 'پاییز' اهدا شد.

بخش بازیگری مرد نیز با تقدیر همراه بود و طی آن از محمدرضا زندی، بازیگر نمایش 'فصل مادربزرگ' تقدیر شد. اما داور فرمانی برای بازی در نمایش 'سبز سهراب سرخ'، امیر جعفری برای بازی در نمایش 'پاییز' به ترتیب اول و دوم شدند و جایزه نفر سوم به صورت مشترك به فرهاد اصلانی‌ برای بازی در نمایش 'پچ ‌پچ های پشت خط نبرد' و مجید امیری برای بازی در نمایش 'داروگیر پهلوان' تعلق گرفت.

هیات داوران در بخش بازیگری زن نیز از مژده مشیری برای بازی در نمایش 'تلفن مشترك' تقدیر كرد و جوایز اول تا سوم خود را به ترتیب به سیما تیرانداز، بازیگر نمایش 'محاله فكر كنید اینجوری‌ ام ممكنه بشه...'، پانته ‌آ بهرام، بازیگر نمایش 'رازها و دروغ ها' و شراره منصورآبادی، بازیگر نمایش 'رقص روی لیوان ها' اهدا كرد.

مجید واحدی ‌زاده، كارگردان نمایش 'سبز سهراب سرخ' جایزه بهترین نمایش جشنواره بیستم تئاتر فجر را به خود اختصاص داد و همچنین برای نخستین بار جایزه برگزیده تماشاگران به نمایش 'شهادت خوانی قدمشاد مطرب در طهران' به كارگردانی محمد رحمانیان اهدا شد. در این بخش نیز با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر از نمایش 'بانوی سمنگان' به كارگردانی ناصر یاری تقدیر شد.

داوود رشیدی، پری صابری، ایرج راد، محمود عزیزی و فرشید ابراهیمیان اعضای هیات داوران بخش مسابقه صحنه ای نمایش های ایرانی را بر تشكیل می دادند.

اما در بخش 'تئاتر خیابانی' جایزه بهترین طرح و ایده به خداداد خدام، طراح نمایش 'جنگجوی مصلح'، خسرو بامداد، طراح نمایش '‌در انتظار خسرو'، حمید قلعه ‌ای، طراح نمایش 'آخرین پر' و امیر رستگار، طراح نمایش 'پلنگ' تعلق گرفت.

عبدالعلی نیكومنش، كارگردان نمایش 'شین سین'، خداداد خدام، كارگردان نمایش 'جنگجوی مصلح و حمیدرضا میرزایی، كارگردان نمایش '‌آخرین پر'، جوایز برتر بخش كارگردانی نمایش های خیابانی را به خود اختصاص دادند.

در بخش بازیگری، غلامرضا عارف ‌نژاد، برای بازی در نمایش 'سهرابی دیگر'، بهرام ریحانی، برای بازی در نمایش 'طرز تهیه پشمك'، شاهد پیوند، برای بازی در نمایش 'در انتظار خسرو'، محمدجواد عزتی، برای بازی در نمایش 'درانتظار مرگ'، عبدالعلی نیكومنش، برای بازی در نمایش 'پلنگ' و گروه بازیگران نمایش '‌اتوبوس'، به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

همچنین نمایش 'آخرین معركه' به كارگردانی علی رضایی از تنكابن، برای نخستین بار در طول برگزاری جشنواره تئاتر فجر به عنوان بهترین نمایش خیابانی این جشنواره انتخاب شد.

داوری بخش نمایش های خیابانی این رویداد را محمدرضا خاكی، حسین راضی و سیدعظیم موسوی، بر عهده داشتند.

اما برگزیدگان 'كانون ملی منتقدان تئاتر' نیز به این شرح بودند: بهترین نمایشنامه، 'رازها و دروغ ها' به قلم نغمه ثمینی؛ بهترین بازیگر مرد، قربان نجفی، برای بازی در نمایش 'خاموشی ماه' و بهترین بازیگر زن، پانته ‌آ بهرام، برای بازی در نمایش 'رازها و دروغ ها'.

فراهنگ**ا.خ**1588





:: برچسب‌ها: جشنواره , سان فرانسیسکو ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: